Trust the process

Vertrouwen op het Proces: In mijn rol als mentor voor leerprofessionals heb ik ontdekt dat het ontwerpen van leerervaringen niet alleen gaat over het bereiken van een doel, maar ook over het omarmen van het proces zelf. De inzichten uit Joel McKerrow’s Deep Place, Tom Kelley’s Creative Confidence, Otto Scharmer’s Theorie U, Julia Cameron’s The …

Start with integrating learning into everyday work

Lately the stakeholder I work with wanted to engage their employees by providing them with state of the art learning tools. Or actually wanted their employees to stay in their company, because they were given opportunities to learn tobe innovative in their work. For me this is not a new question, but in the light …

Curriculum design needs a shift

De laatste tijd ben ik veel aan het lezen en (her)ontdekken over krachtig ontwerp voor schoolplannen ofwel curricula. Krachtig in de zin van: “het gaat uit van uitdagingen van de deelnemers zelf en bereikt wat het beloofd te verbeteren in hun werkpraktijk”. Wat ik bijvoorbeeld zie is dat teammanagers en andere leidinggevenden op zoek zijn naar …

Design Thinking als ontwerpprincipe voor uitdagend leren

Als je aan creativiteit denkt, dan kan het zijn dat je denkt aan die leraar tekenen op het voortgezet onderwijs die jou of je klasgenoot een onvoldoende geeft. Maar het kan ook zijn dat je denkt aan die toffe presentatie die je collega gemaakt heeft. Of je nu positief of negatief ervaring hebt opgedaan met …