Design Thinking als ontwerpprincipe voor uitdagend leren

Posted on Posted in Uncategorized

Als je aan creativiteit denkt, dan kan het zijn dat je denkt aan die leraar tekenen op het voortgezet onderwijs die jou of je klasgenoot een onvoldoende geeft. Maar het kan ook zijn dat je denkt aan die toffe presentatie die je collega gemaakt heeft. Of je nu positief of negatief ervaring hebt opgedaan met creativiteit, het is een feit dat dit steeds meer in onderwijsvernieuwing een plek krijgt. En daar is een reden voor; de wereld veranderd steeds sneller en om daarmee om te kunnen gaan is het voor je werknemers of studenten belangrijk om te denken in kansen en mogelijkheden. Kennisoverdracht volstaat echt niet meer, het wordt tijd dat het leerproces van de gebruiker; de lerende werknemer,  centraal staat.

Om een brug te slaan tussen het leren van nu en het leren van de toekomst is het nodig dat je werknemer creatief leert denken. Dat klinkt misschien moeilijker dan het lijkt. Maar als uitdagend leren je doel is, kan het proces van design thinking structuur geven aan het ontwerpen van leerervaringen van je werknemers.

Het creatieve design thinking proces gaat over structuur en lijn brengen in je ontwerpproces, bewust inzetten van creativiteit en te denken in mogelijkheden. Design thinking biedt manieren om van een probleem naar een oplossing toe te werken, waarbij je de eindgebruiker (de student) centraal stelt. Bij elke fase kun je gebruik maken van diverse ontwerp en onderzoek methodes. De methodes zijn activiteiten die je verder helpen, zonder van te voren het eindresultaat te hoeven weten.  Door je jezelf en je werknemers te leren denken in mogelijkheden leer je ze creatief denken. En altijd klaar te zijn voor mogelijkheden en veranderingen. Voor het maken van je opleidingen is het een goede basis voor leren dat je mensen uitdaagt.

Kennis maken met design thinking? Of benieuwd naar wat design thinking voor jouw organisatie, docenten en/of medewerkers kan betekenen? Neem dan gerust eens contact met mij op. info@a-visie.nl

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *