No guts no glory – permissie om te falen

Posted on Posted in Uncategorized

No guts no glory

Wanneer heb jij voor het laatst echt lef gehad? Het lef om in onzekerheid toch te gaan voor waar je in geloofd? Dat vroeg ik mezelf laatst af. Een aantal keren heb ik wel halfslachtige pogingen gedaan. Maar echt vanuit onzekerheid, nee dat niet.

lefTotdat ik vastliep in mijn werk. Al sinds 2003 ben ik onderwijskundig ontwerper voor mijn eenmanszaak a-visie. Maar ik mistte collega’s met wie ik kon samenwerken, sparren en implementaties te realiseren. Dus ik werd senior onderwijskundige bij een ziekenhuis en daarna teamleider instructional design voor een hogeschool. Echt leuke uitdagingen om mijn tanden in te zetten. Wat er niet aan klopte was dat mijn innovatieve kijk en analytische aanpak niet beide mochten worden ingezet. Ofwel de senior analyticus die alles berekend en zeker niet buiten de kaders mocht werken ofwel de ontwerper die eigenlijk niet mocht stroomlijnen wat de kaders voor de ontwerpmethodes mochten zijn. Dus ik ben met beide na veel getrek (want als het niet linksom kan, dan toch wel rechtsom) gestopt.

Mijn plan was om eerst mijn zelfvertrouwen die echt wel gekraakt is in deze periode weer ophalen. Ik mocht niet mezelf zijn, want dan faalde er een kant van mij. Daarom deed ik alleen maar dingen die me echt aan het hart liggen. Ik hielp mijn broer in een moeilijke periode, ik zette mij in voor kunstprojecten en kreeg hulp van een coach die mij leerde om persoonlijk te ondernemen. Ook volgde ik cursussen en congressen in learning design. #lxdesign2017 echt een aanrader!

Ondertussen was het bij mij van binnen al flink aan het borrelen. Veel ideeën om mee aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld het idee om een fijne broedplaats creëren voor creatie en educatie. Maar ook om a-visie weer nieuw leven in te blazen. Het creëren van nieuwe waardevolle leerervaringen waar de kracht van het creëren en educatie samenkomen.  Waar je juist mag falen om te leren. No guts no glory.

Maar ja de guts om het te realiseren strandt vaak in de details. De website die nog niet helemaal klopt, de samenwerking die ik nog zoek etcetera. Reflecteren kan ook repeteren worden… En alles is zo onzeker.

Totdat Elisabeth Gortemaker me vraagt om samen een training te verzorgen. Zij kunstenaar en ik educatiefreak. Dat moet wel een mooie combi zijn. Achterop een envelop tekenen we de 3 kernen: loslaten, plezier en toepassen. Het loslaten van prestatiedruk en het plezier krijgen in het maken van iets nieuws en het kunnen toepassen van deze skills in je leven. Daar gaan we voor. Waardering voor experimeterende mensen!

Ook voor a-visie ga ik nu een traject in om die op een volgend niveau te krijgen. Een niveau dat bij mij als persoon past. Dus met een analytische en een creatieve kant. De guts zijn er en de glory vind ik in de waardering die ik krijg voor wat ik teweeg breng. Super om zo bezig te mogen zijn met vallen en opstaan.

Ik zou jou graag helpen om mee te denken over het maken van leerervaringen die echt waardevol zijn. Voor jezelf of je team kan ik ontwerpen maken voor het maken van deze leerervaringen. Zodat jezelf of je mensen weer gaan sprankelen; echte glory!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *