Creativiteit en je brein

Posted on Posted in Uncategorized

De laatste jaren kom ik vaak mensen tegen die zeggen dat mensen met meer capaciteit in deĀ rechterhersenhelft ook creatiever zijn.

Op een plaatje ziet het er best logisch uit:

Maar het klopt niet šŸ˜‰

 

 

 

 

 

 

 

Bekijk onderstaande video over improvisatie:

Volgens Belle Beth Cooper zijn onze hersenhelften onlosmakelijk met elkaar verbonden. Niet twee apart opererende entiteiten. De twee kanten van onze hersenen zijn te onderscheiden door hun verschillende verwerkingsstijlen. Er is nog veel onderzoek nodig om de stijlen in beeld te krijgen. Maar in de basisĀ zijn Ā er drie gebieden in onze hersenen die duidelijk aan het werk zijn als we creatief bezig zijn:

A. Het netwerk dat aandacht controleert. (groen)

Het helpt ons met focussen op een bepaalde taak. Het is het gebied dat we activeren wanneer we ons concentreren op ingewikkelde problemen of aandacht besteden aan een taak zoals het lezen of het luisteren naar een lezing.

B. Verbeeldingsnetwerk. (rood)

Hierin maken we mentale beelden van wat we hebben meegemaakt of wat we denken mee te maken.

C. Het netwerk dat ervoor zorgt dat aandacht flexibel is in te zetten.

Het houdt in dat het zicht houd opĀ wat er om ons heen gebeurd, alsook wat er in de hersenen gebeurd. Het zorgt ervoor dat we kunnen switchen tussen A en B.

 

A Aandacht controle

B Verbeelding

Als we creatief zijn dan gebeurd er het volgende:

Het gaat over het algemeen om het verminderen van de activering van het netwerk datĀ aandachtĀ controleert. Het verminderen van dit deel helpt ons om inspiratie toe te staan, en nieuwe ideeĆ«n te vormen.

Het tweede deel is het verhogen van de activering van de Verbeelding en Aandacht Flexibiliteit Netwerk.

Dus: < A + > B & C

Twee principes voor het komen op nieuwe ideeƫn helpen om creativiteit niet te zien als magic, maar als realiteit:

  1. een idee is een nieuwe combinatie van oude elementen
  2. het hangt af van je capaciteit om relaties te zien of je de oude elementen in nieuwe combinaties kunt plaatsen

 

In het boek “denk als een kunstenaar” staan wat mij betreft een aantal rake punten in voor het kunnen leren van creativiteit.

  • Als we ‘nieuw’ en ‘interessant’ hoger aanslaan dan ‘goed’ of ‘fout’ bevorderen we misschien wel vaardigheden die voor een creatieve economie nodig zijn. Falen is niet hetzelfde als mislukken. Leer het de kinderen dan ook niet en daarmee ook de volwassenen niet. Mislukken is het gevoel dat je krijgt als je niet het perfecte einddoel hebt bereikt dat jij of je leraar je opdraagt. Maar mislukkingen bestaan niet, want perfectie bestaat niet. Ook in creatieve processen en producten gaan er dingen niet meteen zoals je denkt. Je moet uitproberen, fouten maken en ervan leren. Dan kom je pas bij plan B, en lijkt dat nu net het plan te zijn waar je naar zocht.
  • Jatten is niet kopiĆ«ren; een kunstenaar heeft altijd zijn ideeĆ«n vanuit zijn indrukken om zich heen. En zal in het begin veel kopiĆ«ren. Maar als je een idee steelt, dan neem je het tot jeĀ bezit. Je neemt twee toevallige elementen van uit je omgeving, maar combineert die op jouw unieke manier. Tada!
  • Een kunstenaar neemt de tijd! Aandacht šŸ™‚

Voor het aangaan van creatief denken en leren creatief te denkenĀ is het belangrijk om aandacht te geven aan de omgeving: maak het veilig, neem de tijd, Ā zorg voor een goede plek en last but not least laat je idee ff los; dan komt er een nog beter idee. AHA!

Probeer, doe, experimenteer, ervaar; want hoe meer foute ideeƫn je maakt, hoe meer goede je overhoudt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *